ورود دانشجویان

 

پایان نامه ی گروه 10 ام از دانش پژوهان دوره  DBA 

کد 1

دانش آموختگان :یوسف گوزلی،فرنوش شیشه چیان،مهرزاد یزدی و هادی محمد زاده بصیر

موضوع:بررسی فنون و روش های پیشنهادی بازاریابی خدمات فنی و مهندسی حوزه عمرانی

استاد راهنما:دکتر شهباز مرادی

استاد داور:دکتر الوانی 

چکیده : 

ساخت و ساز و صنعت ساختمان بعنوان یک صنعت اشتغال زا که توان جذب سرمایه خارجی را دارد در بسیاری از کشورها مطرح بوده و می باشد فعالان این صنعت برای پیروزی در رقابت جلب مشتری و ایجاد برند و وفاداری مشتریان از روش های مختلف بازاریابی استفاده می کنند. و در این راستا موفقیت شرکت های ایرانی در برابر رقبای منطقه ای در بازار های مشترک اهمیت بسزایی دارد .

هدف از ارائه این طرح الویت بندی فعالیت های بازاریابی در صنعت ساختمان است چرا که فعالیت های بازاریابی هزینه بر بوده و نتایج متفاوتی در پی دارد و این شرکت ها برای موفقیت در این امر و اجتناب از هزینه های بیهوده نیاز به دانستن هزینه، ریسک و نتایج احتمالی فعالیت می باشند تا از میان روش های مختلف، قدرت انتخاب پارامترهای مورد نظرشان مهیا باشد. باید در نظر داشت انتخاب بهینه فعالیت بازاریابی و اولویت بندی آن از عوامل مهم در جلب مشتری و موفقیت در عرصه رقابت بوده کما اینکه هزینه بر نیز می باشد. آشنایی تخصصی با  روش های بازاریابی ودست آوردهای آن به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند انتخاب بهینه با کمترین هزینه و بیشترین  منافع را داشته باشند که این نیاز به بررسی دقیق و نیز تحقیق میدانی دارد. صنعت ساختمان و فعالیت در آن دارای دو بخش پیمانکاری و سرمایه گزاری می باشد که روش های مختلفی را جهت بازاریابی نیازمند هستند. پیمانکاری ساختمان فعالیتی است که بیشتر در حوزه خدمات قرار می گیرد ولی سرمایه گزاری و ساخت و فروش بیشتر نوعی فروش کالا به حساب می آید چرا که مشتری می تواند محصول را لمس کرده و ببیند.

 در این پروژه تلاش شد که از هر دو گروه استفاده شود ولی براساس عدم افشای اطلاعات در ایران و عدم تمایل شرکت ها به ارائه اطلاعات به ویژه مالی، این امکان در مورد شرکت های سرمایه گزاری و ساخت و فروش میسر نشد و تمرکز بر روی شرکت های پیمانکار قرار گرفت. براساس بررسی های صورت گرفته پروژه ای مشابه این پروژه در ایران انجام نشده و منابع موجود جهت استفاده بسیار محدود و عمومی است که مربوط به فعالیت های خدماتی می شود از این رو با جستجو در منابع خارجی به ویژه پروژه های انجام شده در کشورهای منطقه تحقیقاتی با این عنوان که در کشور ترکیه و توسط دانشگاه های آمریکایی صورت پذیرفته بود بدست آمد و لذا پایه تحقیق برآن ها نهاده شد تا بتواند مبنایی بر مقایسه شرکت های دو کشور همسایه با فرهنگ مشابه و رقابت در بازار های مشابه باشد. روش تحقیق بکار رفته در این پروژه بر اساس دلفی و پیمایشی است که جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه و توزیع آن بین شرکت های ساختمانی وصنعتی مرتبط با فعالیتهای ساختمانی در ایران استفاده شد و نتایج بدست آمده از طریق روش SPSS  مورد تحلیل قرار گرفته که در نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که شرکت های ایرانی جهت فعالیت های پیمانکاری اولویت های خود را به شرح ذیل می دانند:

  1. خدماتی با رویکرد تمركز بر داخل شركت  
  2. توسعه ی منابع انسانی جهت ارائه خدمات بهتر
  3. اقداماتی با رویکرد خارجی
  4. جلب مشتریان با قیمت رقابتی تر
  5. پرورش و توسعه حسن نیت و ارتباط و نزدیکی
  6. ارائه خدمات سفارشی گسترده

تمام شرکت های ایرانی در کنار اولویت بندی فوق بحث توسعه بازار را نیز در اولویت های خود می دانستند و آن را به موازات تمام موارد بالا و هم ارز با آنها دانسته و اولویتی بالایی نیز برای آن در نظر گرفته اند.

این رتبه بندی نشان داد که در مقایسه با شرکتهای خارجی همسایه که اولویت اول و دوم خود را جلب مشتریان با قیمت رقابتی تر و توسعه ی بازار و یا ایجاد تنوع می دانند شرکتهای داخلی اولویت اول و دوم خود را خدماتی با رویکرد تمركز بر داخل شركت و توسعه ی منابع انسانی جهت ارائه ی خدمات بهتر می دانند.

یکی دیگر از یافته های این تحقیق این بوده است که ظاهرا به نظر می رسد که شرایط تحریم و پیامدهای آن در شرایط تحریم شرکتهای داخلی را وادار نموده است که به خدمات با رویکرد داخلی شرکت های خود بیشتر توجه نمایند و این موضوع همچنان در نظر سنجی انجام شده خود را نمایان ساخته و تا مشخص نشدن وضعیت کسب و کار در این صنعت، به سختی تمایل به خروج از حالت موجود دارند. 

در صورت تمایل به استفاده از نسخه ی کامل میتوانید به آموزش موسسه بهار مراجعه نمائید . 

 

تگها : بازایابی , استراتژی_های_بازاریابی , مدل_های_بازاریابی , صنعت_ساخت_و_ساز
ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی