ورود دانشجویان
یک استراتژی ساده که کمک می کند به عادت های خوب روزانه پایبند باشیم.

در سال 1993، در یک بانک، یک کارمند 23 ساله به نام ترند درمیسد، استخدام شد. از آنجایی که کارمند تازه وارد، فردی تازه کار به شمار می آمد، هیچکس انتظار عملکرد چندان بالایی از او نداشت. علاوه بر آن بانک مورد نظر هم چندان بزرگ نبود و در سایه رقبای قوی خود، که صاحب اکثر قرار دادها با کسب و کارهای بزرگ بودند، در حال کار کردن بود. در آن زمان هنوز هم سرویس های ایمیل اختراع نشده بود و حدود سه سال تا فعالسازی آنها فاصله وجود داشت. بنابراین، موقعیت های جغرافیایی هنوز نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها ایفا می کرد و منطقه ای هم که این بانک در آن قرار گرفته بود، رونق چندانی نداشت.

با این حال، علارغم این نکات منفی، بانک مورد نظر توانست به رشد سریعی در سهام خورد برسد و این را مدیون یک عادت ساده ولی همیشگی کارمند تازه وارد خود بود. دو جعبه روی میز او قرار داشت، یکی از آنها با 120 کاغذ گیره دار پر شده بود و دیگری خالی بود و عادت مورد نظر هم از همین جا شروع می شد و آن هم این بود، 120 تماس تلفنی در هر روز، یک کاغذ در هر لحظه.

سوتیتر: هر روز صبح من با 120 کاغذ گیره دار در یک جعبه شروع می کنم و با شماره هایی که روی هر یک از آنهاست تماس می گیرم، تا وقتی که همه 120 کاغذ به جعبه خالی منتقل شوند.

در طول 18 ماه، 5 میلیون دلار افزایش دارایی برای بانک بوجود آمد و ترند در سن 24 سالگی درآمدی 75 هزار دلاری در سال داشت، و در طول چند سال، شرکت های دیگر برای استخدام او با هم رقابت می کردند و نهایتاً با یک پیشنهاد 200 هزار دلار در ماه به سازمان دیگری منتقل شد.

عاداتی که ماندگارند در برابر عاداتی که شکست می خورند.

در پاسخ به این سوال که جزئیات این عادت موفق چه بوده، ترند به سادگی گفت: " من هر روز ساعت 8 شروع می کنم به تماس گرفتن، هرگز به رشد سهام و یا نتایج تحلیل ها نگاه نمی کنم، همینطور در کل روز، روزنامه هم نمی خوانم. اگر خبرها واقعاً مهم باشد، نهایناً به نوعی مطلع خواهم شد. داستان ترند درسمید، شاهدی بر این واقعیت ساده است که: موفقیت همیشه نتیجه داشتن تعهد همیشگی به بنیادی ترین مسائل است. اکثر افراد به فکر خواندن کتاب های بیشتر، خوردن غذاهای سالمتر، و ورزش کردن هستند اما معمولا موفق به انجام هیچکدام نمی شوند. بنظر می رسد که ما انگیزه کافی برای رسیدن به این اهداف را نداریم، چون دائماً در حال به تاخیر انداختنشان هستیم.

تفاوت اصلی در کجاست؟ چرا بعضی از عادات برای مدتهای طولانی باقی می مانند ولی بقیه شکست می خورند؟ چطور کاغذ های گیره دارد ترند تا آن اندازه موفق بودند و چه چیزی می توان از آن آموخت؟

قدرت سرنخ های دیداری

ایده کاغذ های گیره دار موفق بود چرا که یک محرک دیداری ایجاد می کند که از آن طریق افراد انگیزه بیشتری برای پیگیری مستمر یک عادت پیدا می کنند. بنابراین، می توان چند دلیل ارائه داد که باعث می شوند سرنخ های دیداری در ایجاد عادتهای جدید موثر واقع شوند:

یادآوری برای شروع یک رفتار

ما معمولاً درمورد تواناییمان در یادآوری شروع یک عادت تازه به خودمان دروغ می گوییم، مثلا، بارها این جمله را با خود گفته ایم که اینبار واقعاً خواندن کتاب های جدید را شروع خواهم کرد. چند روز بعد، انگیزه مان کمرنگ خواهد شد و کارهای روزمره تمام وقت ما را پر خواهند کرد. بنابراین، امید به اینکه شما روزی کار مورد نظرتان را شروع می کنید، حرکت مستقیم به سوی شکست است، اما اگر در محیط فیزیکی اطرافتان نشانه هایی خاص وجود داشته باشد، یاداوری عادت های مورد نظر راحت تر خواهد بود و شما را در مسیر مورد نظر قرار خواهید گرفتس.

سرنخ های دیداری پیشرفت شما را در رفتار مورد نظر نشان می دهند.

همه می دانند که مداومت و پیوستگی یک عامل حیاتی موفقیت است، اما تعداد کمی از افراد میزان این عامل را در خودشان اندازه گیری می کنند. ولی در استراتژی کاغذ های گیره دار، هر فرد به راحتی می تواند تنها با یک نگاه، به سنجشی از میزان مداومت خود دست یابد و این یکی از محاسن اصلی این روش است که خود یک روش اندازه گیری میزان پیشرفت رفتار هم هست.

سرنخ های دیداری روی انگیزش اثری افزایش دارند.

همانطوری که شواهد دیداری از پیشرفت در کار افزایش می یابد، بطور خودکار انگیزه شما هم برای ادامه کار افزایش می یابد. هرچه تعداد بیشتری از کاغذهای گیره دارد در جعبه دوم قرار می گیرد، شما هم برای پایان یافتن کار اشتیاق بیشتری پیدا می کنید. در واقع این یک اصل است که افراد به کارهایی بیشتر اهمیت می دهند که شروع به انجام آن کرده اند و بخشی از آن انجام شده است، تا آن کارهایی که هنوز آغاز نشده است. به بیان دیگر، هر چه تعداد بیشتری از کاغذهای گیره دار را به جعبه دوم منتقل کنید، کامل کردن آن کار برای شما مهمتر خواهد شد.

3 نکته برای تهیه لیست کارهای روزانه که پایبندی بیشتری ایجاد میکند.

اول: از تهیه لیست هایی که شبیه یک اتاق بهم ریخته هستند خودداری کنید و در عوض کارها را بر اساس اولویت لیست کنید و بر اساس آن اولویتها انجام دهید. بنابراین، اگر حتی بتوانید تنها نیمی از کارهای لیست اولویت بندی شده را انجام دید، می توانید مطمئن باشید که به کارهای مهم قبل از بقیه آنها رسیدگی کرده اید. اما چه اتفاقی می افتد اگر نتوانید به تمام کارهای موجود در لیست خود بپردازید؟ در مورد بعدی این مسئله بررسی می شود.

دوم: شما می توانید کارهای باقیمانده از لیست دیروز خود را امروز انجام دهید، آن را به فرد دیگری محول کنید و یا انجام آن منصرف شوید.

نکته اینجاست که باید در هر روز یک یا دو کار انجام نشده را به فردا محول کنید، چون در غیر این صورت لیست روزهای آتی شما بسیار شلوغ خواهد شد. حالت بعدی این است که کار را به فردی دیگر محول کنید، و این زمانی است که شما موفق نشده اید کارها را در زمان مقرر انجام دهید و یا به روز بعد موکول کنید، بنابراین باید از بقیه کمک بگیرید. این قبیل کارها اغلب به اندازه کافی مهم هستند که حتما انجام شوند، اما می توانند توسط بقیه هم به انجام برسند. نهایتاً، اگر شما نتوانستید از به تعویق انداختن و یا به بقیه محول کردن کارها نتیجه بگیرید، زمان آن است که کلاً از انجام آن مورد صرفنظر کنید.

سوم: لیست خود را کوتاه کنید.

لیست های طولانی خاصیت دافعه دارند. اگر در مورد کارهایی که باید انجام شود، وسواس بسیاری به خرج دهید و همه جزئیات را در لیست خود ثبت کنید، حتی بعد از اولویت بندی هم نمی توانید بگویید که دقیقاً از کجا باید شروع کنید. بنابراین، لیست خود را به سه اولویت مهم تقسیم کرده و بر اساس آن پیش بروید. انجام این کار دلیلی روانشناختی دارد و آن هم این است که اگر به عنوان مثال، موفق شوید که سه کار از لیست هفت کار موجود را انجام دهید، احساس نا امیدی و نارضایتی در شما به وجود خواهد آمد چون چهار مورد را بدون انجام دادن رها کرده اید، اما اگر لیستتان شامل سه مورد باشد و باز هم فقط سه مورد را در روز انجام دهید، از لحاظ روانی آرامش و شادی بیشتری خواهید داشت، چراکه به کارهای مورد نظرتان رسیدگی کرده اید.

تهیه شده توسط تیم علمی موسسه آموزش عالی بهار

 

ارسال نظر
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی